Podjęcie jakiejkolwiek działalności zawsze wiąże się z niepewnością, ryzykiem, mnóstwem pytań i niejasności – wynajem krótkoterminowy budzi te same obawy. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych rad, które będą przydatne dla osób rozpoczynających przygodę z wynajmem krótkoterminowym.
Jak wiadomo wynajem miejsc noclegowych stanowi formę usług turystycznych, jednak różni się od działalności hoteli czy pensjonatów. Tego typu biznes sprawdza się w miejscach, posiadających odpowiednie walory turystyczne. Obiekty mają charakter sezonowy, niezależnie od tego, czy działamy przez cały rok czy przez kilka miesięcy, należy obrać konkretną strategię.
Dowiedz się jak nazwać obiekt noclegowy i dlaczego ma to znaczenie.
Przygotuj się na przyjęcie gości
Po pierwsze, należy odpowiednio przygotować obiekt na przybycie gości. Wynajmowane pomieszczenia muszą spełniać pewne wymagania odnośnie wyposażenia. Zapewnij swoim gościom warunki w jakich sam chciałbyś przebywać. Konieczne będzie stworzenie listy przedmiotów, których brakuje w poszczególnych pomieszczeniach. Nawet jeżeli prowadzisz tego typu działalność od lat, warto odświeżać listę, bo być może coś umknęło uwadze.
Przeanalizuj do kogo kierujesz swoją ofertę
Zastanów się do kogo już trafiłeś ze swoimi usługami oraz jak zmodyfikować ofertę by była bardziej uniwersalna. Uwzględnij przy tym nie tylko zalety swojego obiektu ale również okolicy – atrakcji, które warto odwiedzić, walorów przyrodniczych itp. Na tym etapie warto zastanowić się również z jakiej części Polski pochodzą osoby odwiedzające obiekt. Jaki jest ich stan cywilny, poziom wykształcenia, czy posiadają dzieci – ułatwi to sprecyzowanie grupy, która dotychczas korzystała z wynajmu noclegów. Dzięki temu można skierować ofertę do osób o podobnych zainteresowaniach oraz statusie społecznym.
Zadbaj o pozytywny wizerunek
Na wizerunek obiektu noclegowego składa się wiele czynników. To między innymi ogłoszenie na portalach noclegowych, własna strona internetowa, profil w social mediach, a także elementy spoza sieci – grafiki, ulotki, szyld Twojego obiektu oraz co najważniejsze, opinie osób, które już go odwiedziły. Warto zrobić rozeznanie wśród gości z poprzednich lat i zapytać o ich wspomnienia, skojarzenia związane z obiektem, co im się podobało, co ich zaskoczyło, a co według nich należałoby zmienić. Pamiętaj, że oni mogą napędzać klientów chociażby polecając obiekt rodzinie i znajomym. Zawsze warto poprosić o wystawienie recenzji na swojej witrynie lub portalu noclegowym.
Przeanalizuj konkurencje
Zastanów się jaka jest twoja najbliższa konkurencja, przeanalizuj to w jaki sposób zachęcają klientów do korzystania z ich usług. Następnie zmodyfikuj swoją ofertę tak, aby była efektywniejsza i bardziej przekonująca niż propozycja konkurencji. Wyeksponuj zalety, jakich potencjalni goście nie znajdą w innych miejscach.
Poznaj okolice swojego obiektu
Osoby wynajmujące nocleg często oczekują rad od właścicieli, dlatego aby sprostać ich wymaganiom powinieneś dokładnie poznać okolicę, w jakiej znajduje się twoja kwatera i to nie tylko tę najbliższą. Wszelkiego rodzaju atrakcje, miejsca warte odwiedzenia, restauracje, puby, wypożyczalnie, szlaki turystyczne itp. Warto także być na bieżąco wydarzeniach odbywających się w pobliżu. Mogą być one dobrym pretekstem do tego, by zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z oferty.
Wynajem krótkoterminowy, a analiza SWOT
Mocne strony
Analizując mocne strony obiektu należy zastanowić się, co czyni go wyjątkowym, co wyróżnia go na tle konkurencji (jakie możliwości daje – np. pobyt ze zwierzętami, udogodnienia dla dzieci, w cenie śniadanie itp.), jakie niezwykle atrakcje można znaleźć w regionie. Możesz także przygotować specjalne oferty promocyjne, aby pokazać swoją wyższość nad konkurencją.
Słabe strony
Jeżeli chodzi o słabe strony koniecznie sprawdź co jeszcze oferują inne miejsca noclegowe, zastanów się w jaki sposób mógłbyś udoskonalić swój obiekt. Może nieco zmieniając wystrój wnętrz, tworząc oferty specjalne adresowane do konkretnych grup itp. Na tym etapie należy przeanalizować, co warto byłoby zmienić w ofercie – może lepszej jakości zdjęcia oraz filmy. Następnie należy pomyśleć, co może przyczynić się do rozwoju obiektu, co daje szanse na to, aby pojawiło się więcej gości. Na przykład otwarcie nowej atrakcji w okolicy, centrum rozrywki, wyjątkowy event. Należy także zastanowić się czy oferta jest w stanie zaspokoić potrzeby osób starszych, rodzin z dziećmi jak i grup przyjaciół czy par decydujących się na kilkudniowy wyjazd. Im więcej segmentów jest w stanie zaspokoić oczekiwaniom gości, tym większe szanse na wzrost zainteresowania obiektem.
Zagrożenia
Ostatni punkt analizy SWOT to zagrożenia. Tutaj istotna jest konkurencja – czy w ostatnim czasie powstał nowy obiekt posiadający zbliżoną ofertę, czy istnieje możliwość znacznego wzrostu opodatkowania dla twojej działalności, czy zmieniły się wymogi i regulacje dotyczące działalności?
To tylko kilka praktycznych rad, które z pewnością będą pomocne przy rozpoczynaniu przygody z wynajmem miejsc noclegowych. Każdy obiekt jest inny i to od ciebie zależy jak będzie odbierany przez potencjalnych klientów. Ważne, aby wypracować unikatowy sposób prowadzenia komunikacji z gośćmi oraz orientować się w tym, co dzieje się dookoła.