Rozpoczynasz wynajem krótkoterminowy? To naturalne, że masz poczucie niepewności, obawiasz się ryzyka. I na pewno masz wiele pytań i wątpliwości. Mamy dla Ciebie praktyczne porady dla początkujących wynajmujących! Dowiesz się, jak przygotować mieszkanie i ofertę, jakich błędów przy wynajmie uniknąć, jak stworzyć atrakcyjną ofertę obiektu noclegowego.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie powinno być wyposażenie miejsca noclegowego?
- Jak zdefiniować grupę docelową wynajmu?
- Jak promować wynajem krótkoterminowy online i offline?
- Jak przeprowadzić analizę SWOT obiektu noclegowego?
Wynajem krótkoterminowy różni się od działalności hoteli czy pensjonatów. Aby działać z sukcesem, potrzebujesz dobrej strategii zarządzania obiektem noclegowym. Bez tego nie da się długofalowo zwiększyć liczby rezerwacji, zapewnić skutecznej promocji wynajmu czy ustalać cen za noclegi.
Dowiedz się jak nazwać obiekt noclegowy i dlaczego ma to znaczenie.
Jak przygotować obiekt noclegowy na przyjęcie gości?
Zapewnij swoim gościom warunki, w jakich sam chciałbyś przebywać. Jeśli jesteś początkującym wynajmującym, konieczne będzie stworzenie listy przedmiotów, których brakuje w poszczególnych pomieszczeniach. Listę wyposażenia obiektu noclegowego regularnie odświeżają nawet te firmy, które prowadzą działalność od lat: bo być może coś umknęło uwadze, zostało zużyte lub zniszczone, przestało pasować do wystroju itp.
Co jest potrzebne, żeby rozpocząć wynajem krótkoterminowy? Do jak najlepszej obsługi gości i utrzymania standardu potrzebujesz:
- W pokoju lub sypialni: łóżka lub łóżek, kilku kompletów pościeli, stolika i lampki nocnej, kosza na śmieci, zasłon lub rolet, lustra, wieszaka lub szafy na ubrania.
- W kuchni: podstawowych naczyń i sztućców, garnków, patelni, czajnika elektrycznego, kuchenki lub płyty grzewczej, lodówki, szafek, ręczników papierowych, ścierek.
- W łazience: ręczników, papieru toaletowego, szczotki do WC, mydelniczki lub dozownika, kubeczka na szczoteczki do zębów, suszarki do włosów, maty łazienkowej lub dywanika.
- Dodatkowo: routera Wi-Fi, telewizora, żelazka, apteczki pierwszej pomocy, wydrukowanego regulaminu i informacji o atrakcjach w okolicy.
Pamiętaj, że lista wyposażenia obiektu noclegowego może być dłuższa, w zależności od standardu, jaki oferujesz.
Zdefiniuj grupę docelową wynajmu krótkoterminowego
Twoja oferta wynajmu krótkoterminowego nie musi być uniwersalna, skierowana do wszystkich. Jeśli skupisz się na kilku grupach docelowych, będzie Ci łatwiej dotrzeć do osób naprawdę zainteresowanych pobytem. To przełoży się na zwiększenie liczby rezerwacji w obiekcie noclegowym, bez dodatkowych kosztów z Twojej strony.
Kto może być gościem Twojego obiektu noclegowego?
Zastanów się, do kogo już trafiłeś ze swoimi usługami. Pomyśl, jak zmodyfikować ofertę, by była atrakcyjna również dla innych grup klientów. Ofertę wynajmu krótkoterminowego możesz dostosować do:
- rodzin z dziećmi;
- singli;
- par;
- emerytów;
- osób podróżujących biznesowo;
- gości korzystających z dłuższych pobytów;
- gości przyjeżdżających na weekendy.
Możesz oczywiście łączyć te grupy – np. pary mogą być jednocześnie gośćmi odwiedzającymi Twój obiekt noclegowy w weekendy.
Po co uwzględniać grupy docelowe w strategii wynajmu krótkoterminowego?
To, kto będzie odwiedzał Twój obiekt i w jaki sposób będzie spędzać czas, jest dla Ciebie cenną wskazówką. Na tej podstawie będziesz lepiej wiedzieć, jak wyposażyć mieszkanie na wynajem krótkoterminowy, jakie udogodnienia zapewnić. Pomoże Ci to także w przygotowaniu atrakcyjnej oferty obiektu noclegowego – w opisie skupisz się na konkretnych atrakcjach w okolicy, informacjach o transporcie czy okolicznych restauracjach.
Jak zadbać o widoczność i pozytywny wizerunek obiektu?
Na wizerunek obiektu noclegowego składa się wiele czynników. Warto być obecnym w kilku kanałach, online i offline. To pozwoli Ci lepiej docierać do osób zainteresowanych pobytami.
Gdzie ogłaszać wynajem krótkoterminowy? Do wyboru masz co najmniej kilka sposobów:
- ogłoszenie na portalach noclegowych;
- własna strona internetowa;
- aktywnie prowadzony profil w social mediach;
- wizytówka w Google z dobrej jakości zdjęciami i filmami;
- grafiki, ulotki pozostawione w centrum informacji turystycznej w Twojej miejscowości lub w okolicznych restauracjach;
- dobrze widoczny szyld obiektu noclegowego.
Chcesz wypróbować inne możliwości promowania obiektu noclegowego online? Sprawdź 17 pomysłów na reklamę noclegu w internecie!
W poradach dla początkujących wynajmujących często pomija się jeden ważny aspekt. To oceny i opinie gości. Warto zrobić rozeznanie wśród gości z poprzednich lat i zapytać o ich wspomnienia, skojarzenia związane z obiektem, co im się podobało, co ich zaskoczyło, a co według nich należałoby zmienić. Pamiętaj, że mogą oni działać na Twoją korzyść, np. polecając obiekt rodzinie i znajomym. Zawsze warto poprosić o wystawienie recenzji na swojej witrynie lub portalu noclegowym. Takie działania są nie tylko sposobem na promowanie wynajmu mieszkania turystom, ale również narzędziem do budowania relacji z gośćmi.
Pierwsze kroki w wynajmie krótkoterminowym – gdzie szukać wskazówek?
Jako początkujący wynajmujący nie musisz ograniczać się wyłącznie do analizowania swojej oferty. Inspiracji do skutecznego zarządzania obiektem noclegowym warto szukać także na zewnątrz!
Analiza konkurencji w wynajmie krótkoterminowym
Zastanów się, jaka jest twoja najbliższa konkurencja, przeanalizuj, w jaki sposób zachęcają klientów do korzystania z ich usług. Następnie zmodyfikuj swoją ofertę tak, aby była efektywniejsza i bardziej przekonująca niż konkurencyjne propozycje. Wyeksponuj zalety, których potencjalni goście nie znajdą w innych miejscach.
Promuj obiekt noclegowy dzięki atrakcjom w okolicy
Osoby wynajmujące nocleg często oczekują rad od właścicieli, dlatego aby sprostać ich wymaganiom powinieneś dokładnie poznać okolicę, w jakiej znajduje się twoja kwatera i to nie tylko tę najbliższą. Wszelkiego rodzaju atrakcje, miejsca warte odwiedzenia, restauracje, puby, wypożyczalnie, szlaki turystyczne itp. Warto także być na bieżąco wydarzeniach odbywających się w pobliżu. Mogą być one dobrym pretekstem do tego, by zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z oferty.
Wynajem krótkoterminowy – analiza SWOT
Mocne strony
Analizując mocne strony obiektu noclegowego, zastanów się, co czyni go wyjątkowym, co wyróżnia go na tle konkurencji, jakie niezwykle atrakcje można znaleźć w regionie. Mocną stroną obiektu w wynajmie krótkoterminowym mogą być także oferty specjalne – pobyty w atrakcyjnych cenach.
Przykładowe mocne strony obiektu noclegowego to:
- śniadania w cenie pobytu;
- udogodnienia dla rodzin z dziećmi lub osób podróżujących ze zwierzętami;
- położenie w pobliżu atrakcji turystycznych.
Słabe strony
Gdy szukasz słabych stron obiektu noclegowego, porównaj swoją ofertę z ofertami konkurencji. Sprawdź, jakie udogodnienia i atrakcje można znaleźć u innych. Zastanów się, w jaki sposób możesz udoskonalić swój obiekt. Słabymi stronami obiektu noclegowego, które możesz łatwo zmienić w atuty, często są np.:
- Niemodny wystrój – nowe tekstylia i kilka niedrogich dekoracji (np. sezonowych) pozwolą Ci go odmienić.
- Słaba widoczność oferty w internecie – warto rozważyć obecność na nowych platformach rezerwacyjnych czy samodzielne promowanie wynajmu krótkoterminowego w social mediach.
- Niskiej jakości zdjęcia – pamiętaj, że klienci „kupują oczami”. Skorzystanie z usługi profesjonalnego fotografa pozwoli Ci wyeksponować atuty obiektu i zachęcić gości do rezerwacji.
Szanse
Pomyśl, co może przyczynić się do rozwoju obiektu noclegowego, co daje szanse na to, aby pojawiło się w nim więcej gości. Przykładowe szanse dla początkujących wynajmujących to:
- otwarcie nowej atrakcji w okolicy;
- popularny event (np. koncert);
- akcje promujące region, np. z udziałem mediów czy influencerów;
- wydłużenie sezonu turystycznego poprzez wprowadzenie nowych udogodnień dla gości.
Zagrożenia
Ostatni punkt analizy SWOT to zagrożenia. Tutaj istotna jest konkurencja i czynniki zewnętrzne. Przykładowe zagrożenia w wynajmie krótkoterminowym to:
- nowe obiekty w okolicy, posiadające podobną ofertę, skierowane do tych samych grup docelowych;
- regulacje ograniczające działalność wynajmu krótkoterminowego (np. konieczność uzyskania zgody od wspólnoty mieszkaniowej – tu przeczytasz więcej o takich planach: Wynajem krótkoterminowy a zgoda wspólnoty mieszkaniowej);
- podatki i opłaty wymuszające podnoszenie cen noclegów;
- negatywne zmiany w otoczeniu: uciążliwa budowa, pogorszenie stanu środowiska, powstanie ruchliwej drogi.
Poradnik dla początkujących wynajmujących – podsumowanie
Wynajem krótkoterminowy wymaga połączenia dbałości o jakość oferty, umiejętności marketingowych i automatyzacji kontaktu z gośćmi. Jako początkujący wynajmujący zacznij odanalizy konkurencji, przygotowania przejrzystego cennika i wdrożenia narzędzi wspierających obsługę rezerwacji. Systematyczne aktualizowanie oferty i reagowanie na opinie pozwala zwiększyć liczbę rezerwacji i zbudować wiarygodność obiektu.
To tylko kilka praktycznych rad, które z pewnością będą pomocne przy rozpoczynaniu przygody z wynajmem miejsc noclegowych. Każdy obiekt jest inny i to od ciebie zależy jak będą Cię odbierać potencjalni klienci. Ważne, aby wypracować unikatowy sposób prowadzenia komunikacji z gośćmi oraz orientować się w tym, co dzieje się dookoła.
