Jako właściciel obiektu noclegowego starasz się pozyskać nowych gości, aby zapełnić wolne terminy. W tym celu niewątpliwie ważne jest aktywne i efektywne promowanie noclegu w internecie. Poniżej znajdziesz pomysły na reklamę swojego obiektu, które warto wykorzystać.
Dobór odpowiednich sposobów promocji w dużej mierze zależy od dostępnego budżetu, dlatego przedstawiona lista zawiera zarówno płatne, jak i darmowe formy reklamy. Wykorzystanie niektórych z poniższych pomysłów pomoże nie tylko w lepszej widoczności Twojej oferty noclegowej, generowaniu ruchu na stronie, ale także w zdobywaniu odnośników do niej. To z kolei powinno pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach internetowych, a tym samym lepszą jej widoczność dla osób szukających noclegu.
Portale noclegowe
Bazy noclegowe gromadzą oferty noclegów wszystkich typów. Znajdziemy w nich zarówno hotele, apartamenty, prywatne kwatery, jak i domki letniskowe. Dodanie wpisu może zapewnić wielu nowych gości. Głównym atutem obecności w takich portalach jest fakt, że internauci odwiedzają je w celu znalezienia oferty noclegowej, co oznacza dotarcie do potencjalnych klientów zainteresowanych pobytem.
W polskim internecie istnieje ogromna ilość serwisów z ogłoszeniami noclegowymi. Jak wybrać te najskuteczniejsze? Warto zwrócić uwagę na serwisy z największą liczbą użytkowników oraz na te, które aktywnie promują się w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych czy poprzez e-mail marketing. Dzięki temu promocja ogłoszenia jest skuteczniejsza. Umieszczenie oferty w liczących się polskich portalach noclegowych to koszt kilkuset złotych rocznie.
Sprawdź ofertę współpracy z Noclegowo
Serwisy ogłoszeniowe
Rejestracja i dodanie ogłoszenia jest zazwyczaj niedrogie lub wręcz darmowe, dlatego warto umieścić swoje oferty również w takich serwisach jak np. Olx.
Platformy społecznościowe
Media społecznościowe to świetne miejsce do pozyskiwania wartościowego ruchu na stronie. Dodając profil (fanpage) swojego obiektu, zyskasz szansę na stały kontakt z wieloma potencjalnymi gośćmi, informując ich o promocjach czy nowej ofercie. Facebook, będący liderem pośród platform social media, oferuje kilka formatów reklamowych, które umożliwiają dotarcie do większego grona odbiorców, również z zagranicy. Płatne reklamy na Facebooku rozliczane są za kliknięcie, a koszt jednego kliknięcia może wynosić kilkadziesiąt groszy.
Grupy dyskusyjne
Każdego dnia na grupach tematycznych pojawiają się prośby o polecenie dobrego noclegu. Warto wykorzystać tę okazję, pamiętając o subtelności, aby uniknąć posądzeń o spamowanie.
Współpraca z blogerami
Współpraca z blogerami turystycznymi może przynieść duże korzyści. Blogerzy często mają lojalną grupę czytelników, którzy ufają ich rekomendacjom. Zaproś blogerów do swojego obiektu w zamian za recenzję, a także rozważ możliwość sponsorowanych postów na ich blogach.
Serwisy obrazkowe
Serwisy obrazkowe, takie jak Pinterest, pozwalają na śledzenie i kolekcjonowanie zdjęć o interesującej tematyce. Jeśli posiadasz ciekawe wnętrza w obiekcie lub znajduje się on w pięknej okolicy, warto dzielić się zdjęciami, co może szybko przynieść wielu obserwatorów.
Instagram, jest również świetnym miejscem do publikowania zdjęć i filmów pokazujących atrakcje Twojego obiektu, co może przyciągnąć uwagę nowych gości. Warto też rozważyć korzystanie z TikToka, gdzie krótkie, kreatywne filmy mogą przyciągnąć młodszą grupę klientów.
Mapy Google
Promocja na mapach internetowych umożliwia dotarcie do klientów szukających noclegu w pobliżu ich obecnej lokalizacji. Dzięki widoczności na mapach można zyskać gości szukających zakwaterowania na ostatnią chwilę – w czasie drogi na urlop lub będąc już na miejscu.
Mikroblogi
Mikroblogi, takie jak X (dawniej Twitter), to internetowe dzienniki, w których można dzielić się krótkimi wiadomościami tekstowymi. Choć w Polsce serwis X nie jest tak popularny jak Facebook, zebranie większej ilości śledzących i sprawne posługiwanie się hasztagami może zwiększyć zainteresowanie Twoim obiektem.
Zakupy grupowe
Serwisy z ofertami zakupów grupowych, choć mniej popularne niż kiedyś, nadal są dobrym źródłem pozyskania klientów w branży turystycznej. Rozliczenie następuje poprzez ustaloną z góry prowizję od sprzedaży voucherów na pobyt noclegowy. Najbardziej popularne w Polsce to: Groupon, Travelist.
Komentarze na blogach
Komentowanie artykułów na blogach turystycznych to świetny pomysł na dyskretną reklamę. Ważne, aby nie nadużywać tej formy promocji i zabierać głos tylko w tych tematach, do których możemy coś wnieść. Blogi można znaleźć w wyszukiwarce internetowej lub na platformach takich jak: Blogger.com, Blog.pl, Blox.pl.
Serwisy wideo
Treści wideo mają obecnie ogromne znaczenie. Ciekawe materiały mogą wygenerować miliony odsłon. Za pomocą filmu można zaprezentować nocleg, otaczającą go przyrodę, okoliczne atrakcje lub osobliwości, które zachęcą do przyjazdu. Najpopularniejsza platforma video to oczywiście YouTube.
Reklama w wyszukiwarce
Tworzenie kampanii reklamowej w linkach sponsorowanych wyszukiwarek zaczyna się od definiowania słów kluczowych, przy użyciu których pojawiać się będą nasze reklamy. Monitorowanie skuteczności reklamy i jej stałe udoskonalanie jest niezwykle istotne. Taką kampanię można stworzyć i monitorować samodzielnie lub zlecić jej obsługę profesjonalnej firmie. Koszty reklamy zależą od konkurencyjności słów kluczowych i mogą wynosić od kilku groszy do kilku złotych za kliknięcie.
Reklama kontekstowa
Reklama kontekstowa dostosowana jest do zawartości stron, na których się znajduje. Jest skuteczna, ponieważ ma związek z treścią, którą zainteresowany jest jej odbiorca. Przykładem może być reklama rabatu na noclegi w artykule o pomysłach na spędzenie wakacji.
E-mail marketing
Jednym z prostszych i tańszych sposobów promocji noclegu jest wykorzystanie bazy swoich dotychczasowych gości. Zawsze warto gromadzić adresy mailowe osób, które nas odwiedziły. Wysłanie wiadomości e-mail z aktualną ofertą nic nas bowiem nie kosztuje. Wysyłając kupon ze zniżką można skutecznie zachęcić do ponownego przyjazdu osób, które w ubiegłym roku zadowolone były ze swojego pobytu.
Zgodnie z wynikami badania Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych – 70% internautów sprawdza pocztę elektroniczną co najmniej raz dziennie. Zatem wykorzystanie tego kanału do komunikacji z klientami może skutecznie wpłynąć na obłożenie w obiekcie noclegowym. Należy jednak pamiętać, że zbyt częsty lub nietrafny e-mail marketing może wywołać negatywny skutek i zniechęcić odbiorców. Wysyłkę maili można zautomatyzować dzięki narzędziom takim jak FreshMail czy GetResponse.
Infografika
Estetyczne i zawierające ciekawe dane infografiki mogą rozprzestrzenić się w internecie lotem błyskawicy. Przygotuj ciekawe zestawienie, rankingi, ciekawostki związane z turystyką i przedstaw je w formie obrazka. Nie zapomnij opatrzyć jej swoim logo i czekaj na zwiększenie zainteresowania noclegiem.
Katalogi firm
Katalogi firm (tzw. yellow pages) to chyba najstarsza forma reklamy w internecie i jeden z najłatwiejszych sposobów na zaprezentowanie swojej firmy oraz przekierowanie ruchu na stronę www.
Lokalne media
Reklama w lokalnych portalach informacyjnych to dobra opcja dla tych, którzy chcą zainteresować swoją ofertą lokalną społeczność. Umieszczenie bannera czy ogłoszenia w lokalnych serwisach ogłoszeniowych nie sprawdzi się jednak w przypadku właścicieli obiektów, którzy chcą dotrzeć do klientów z całej Polski i z zagranicy.
Obiekt noclegowy można reklamować na wiele sposobów, niektóre z nich nie wymagają nawet posiadania własnej strony internetowej. Warto jednak przed rozdzieleniem budżetu reklamowego, zastanowić się do kogo chcemy dotrzeć – do lokalnej społeczności czy może do klientów z całej Polski lub zza granicy – i na tej podstawie wybrać odpowiednie miejsca na reklamę. Warto też rozważyć gdzie potencjalny klient może poszukiwać ofert podobnych do naszej. Wówczas reklama internetowa będzie efektywna, a każda złotówka wydana na promocję zwróci się z nawiązką.