fbpx

Jak liczyć noclegi? Doba hotelowa w praktyce

Pytanie „Jak liczyć dobę hotelową” pojawia się zarówno wśród turystów, jak i właścicieli obiektów noclegowych. Czy opłata powinna być niższa, jeśli pobyt jest bardzo krótki? Jak długo trwa doba hotelowa? Podpowiadamy!

Kalkulator doby hotelowej

Doba hotelowa jest zazwyczaj krótsza niż pełna doba. Wynika to z konieczności przygotowania obiektu dla kolejnych gości, czyli posprzątania pokoju. Standardowo trwa ona około 20 godzin. Odstęp między godziną wymeldowania a zameldowania zależy od wielkości obiektu noclegowego, aby zapewnić wystarczający czas na sprzątanie. Dobrze jest zostawić mały zapas czasowy, aby w razie problemów kolejni goście nie musieli czekać. Jest to szczególnie ważne, jeśli obiekt przeprowadza również dezynfekcję czy ozonowanie.

Zobacz też: Jak napisać regulamin obiektu noclegowego?

Czy krótsza doba hotelowa oznacza mniejszą zapłatę za nocleg?

Doba hotelowa zazwyczaj zaczyna się między 14:00 a 15:00, a kończy między 11:00 a 12:00. Często zdarza się, że goście przyjeżdżają późno i wyjeżdżają wcześnie. Czy można wtedy liczyć na niższą cenę za nocleg? Większość hoteli i obiektów noclegowych nie stosuje takich praktyk. Niezależnie od długości pobytu, opłata jest pełna. To standard, który zapewnia stabilny dochód właścicielom obiektów.

Doba hotelowa – ile trwa w Twoim obiekcie?

Doba hotelowa to czas, w którym goście mogą korzystać z noclegu oraz udogodnień dostępnych w obiekcie. Z czasem zameldowania mogą występować w obiektach dwa rodzaje problemów. Można tu wyróżnić zarówno oczekiwania gości co do możliwości wcześniejszego niż określony w warunkach meldowania, jak i późniejszego przyjazdu. Jeśli danego dnia nie masz żadnych wyjeżdżających gości i stosujesz takie odstępstwa od standardowych godzin meldunku, to możesz zgodzić się na przyjęcie gości wcześniej. Na pewno przez gości będzie to odbierane jako zaleta pobytu u Ciebie.

Czy można liczyć na odstępstwa od doby hotelowej?

Odstępstwa od standardowej doby hotelowej zależą od podejścia właściciela oraz dostępności obiektu. Jeśli danego dnia nie ma innych rezerwacji lub kolejni goście przyjeżdżają późno, właściciele mogą zgodzić się na przedłużenie pobytu o kilka godzin. Jest to jednak wyraz życzliwości i nie jest obowiązkowe. W przypadku odmowy, goście nie powinni mieć pretensji. Jeśli kolejni goście przyjeżdżają w standardowych godzinach, można co najwyżej liczyć na przechowanie bagażu, np. gdy przyjechaliśmy pociągiem.

Goście chcą się zameldować późno w nocy. Co wtedy?

Druga kwestia dotycząca czasu przyjazdu dotyczy zbyt późnych godzin rozpoczęcia noclegu. Zdarza się, że goście wyjeżdżają po pracy, czy po wykonaniu innych obowiązków. Wtedy na miejscu, w Twoim obiekcie, mogą być w godzinach wieczornych, czy praktycznie nocnych. Ustalając zasady meldunku zazwyczaj określasz, w jakich godzinach goście mogą się zameldować. Jeśli gość oczekuje meldunku poza wyznaczonymi godzinami, musisz go poinformować, jakie zasady u Ciebie obowiązują.

Niektórzy gospodarze oferują opcje meldunku w późniejszych godzinach, ale związane jest to z dodatkową odpłatnością. Decydując się na wdrożenie takiego rozwiązania również u siebie, koniecznie zapisz to w regulaminie obiektu noclegowego lub w opłatach dodatkowych. Jeśli gość poprosi o możliwość meldunku poza standardowymi godzinami, wtedy będziesz mógł go poinformować o takiej możliwości, ale z informacją, że będzie potrzebna dopłata za taką usługę. Jeśli taką informację umieścisz wyraźnie w ofercie, gość nie powinien mieć zarzutów, że nie był poinformowany.

Praktyki dla właścicieli – jak uświadamiać gości?

Informuj o godzinach zameldowania i wymeldowania w każdej ofercie noclegowej. Jeśli zasady są niezmienne, również o tym poinformuj. To ważne wskazówki, które pomogą gościom w wyborze noclegu.

Podczas pobytu także przypominaj gościom o godzinach zameldowania i wymeldowania. Oprócz regulaminu obiektu, można to zrobić na przykład poprzez hasło WiFi zawierające informację: „checkout11”.

Przedłużenie doby hotelowej

Czasem ze strony gości pojawiają się również prośby o przedłużenie doby hotelowej. Tu też wiele zależy od ułożenia Twojego kalendarza i możliwości. Również często od tego, w jakim momencie goście poinformują Cię o chęci opóźnienia obiektu. Jeśli będzie to miało miejsce w godzinach porannych dnia wymeldowania, to zapewne może być to niemożliwe, na przykład przez umówiony na daną stałą godzinę serwis sprzątający. Jednak jeśli goście wcześniej Ci to zgłoszą, a Ty rzeczywiście będziesz miał możliwość spełnić ich prośbę bez uszczerbku w pobycie kolejnych gości, to na pewno warto taką prośbę rozważyć. Jej spełnienie może być przysłowiową ostatnią „kropką nad i” udanego pobytu dla gości. Jeśli zatem masz opcję przedłużenia gościom pobytu, przystań na ich prośbę. Jasno jednak ustal czy takie przedłużenie będzie związane z dopłatą. Jednak jeśli będzie to jedna/dwie godziny – w ramach dobrej obsługi proponujemy, by takie wydłużenie odbyło się bezpłatnie.

Tutaj również warto zapytać gości o powody chęci przedłużenia pobytu. Być może jest to związane z chęcią pozostawienia samochodu na parkingu, czy też oczekiwania na pociąg/autobus powrotny.

Pamiętaj, że przejrzystość i komunikacja z gośćmi są kluczem do zadowolenia obu stron.

Zobacz też

Popularne