Możesz zmienić nazwę obiektu noclegowego, ale z powodów marketingowych i wizerunkowych lepiej tego nie robić. A skoro tak, to warto solidnie przyłożyć się do etapu namingu obiektu noclegowego. Wybrana nazwa zostanie z Tobą na dłużej. Zrób wszystko, by była łatwa do zapamiętania przez gości i budziła wyłącznie pozytywne skojarzenia. Pokażemy Ci, na co zwrócić uwagę przy nazywaniu pensjonatu, apartamentu czy hostelu!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak nazwa obiektu wpływa na widoczność w sieci i zainteresowanie ofertą.
- Jakie są cechy dobrej nazwy obiektu noclegowego.
- Jak wymyślić oryginalną, ale łatwą do zapamiętania nazwę.
- Jakie są przepisy związane z nazywaniem obiektów noclegowych.
Dlaczego warto wymyślić dobrą nazwę dla obiektu?
Według badań mamy tylko 11 sekund, by zainteresować czytelnika okładką książki, by zatrzymać internautę na swojej stronie www czy zaintrygować nowo poznaną osobę. Tak samo działa to w przypadku nazwy obiektu noclegowego. Na zbudowanie silnego wrażenia w internecie mamy zaledwie chwilę – warto dobrze ją wykorzystać i sprawić by potencjalny gość został naszym klientem. W kontakcie z marką liczy się pierwsze wrażenie. Dobrze dobrana nazwa obiektu noclegowego może sprawić, że będzie ono pozytywne.
Gdy zastanawiasz się, jak wymyślić nazwę dla obiektu noclegowego, weź pod uwagę także kwestie praktyczne. Oryginalna, ale prosta do zapamiętania nazwa ułatwi komunikację z gośćmi (np. przy podawaniu wskazówek dojazdu), będzie też pomocna w pozycjonowaniu i budowaniu widoczności marki w internecie.
Jak wymyślić nazwę obiektu noclegowego – praktyczne zasady
Od czego zacząć, gdy chcesz znaleźć pomysł na nazwę obiektu noclegowego? Jak sprawdzić, czy Twoja propozycja spodoba się gościom? Jakich błędów związanych z brandingiem obiektu noclegowego uniknąć? Skorzystaj z naszych porad na temat namingu w branży turystycznej!
Dobra nazwa obiektu noclegowego: prosta, łatwa do zapamiętania
Dobra nazwa noclegu jest:
- krótka;
- mało skomplikowana;
- łatwa do powtórzenia i zapamiętania (np. przez telefon);
- przyjazna dla obcokrajowców – bez polskich znaków diakrytycznych (to ważne również przy wyborze domeny na stronę internetową);
- niebudząca negatywnych skojarzeń.
Czy nazwa obiektu noclegowego powinna być oryginalna? Tak, ale nie należy dążyć tego za wszelką cenę. Spełnienie powyższych kryteriów jest dużo ważniejsze, gdy chcesz, by odbiorcy potrafili wypowiedzieć poprawnie nazwę już po pierwszym jej usłyszeniu, a podczas rozmowy nie pytali: „Jak? Może Pani powtórzyć?”.
Przy wyborze nazwy dla obiektu noclegowego pamiętaj o jednej zasadzie: geniusz tkwi w prostocie. Krótka, mało skomplikowana nazwa będzie łatwa do zapamiętania. To ważne dla Twoich gości, ale również dla Ciebie – unikniesz w ten sposób kłopotów w kontakcie telefonicznym, np. z urzędami.
Unikalna nazwa obiektu noclegowego – jak dać się zapamiętać gościom?
Nazwa noclegu powinna być unikalna. Przy nazewnictwie nie należy ślepo korzystać z konwencji przyjętych w branży turystycznej. Nazwa musi wyróżniać, a nie powielać wzorce.
Co zrobić, aby nazwa nie była banalna i szablonowa? Jeśli mamy w głowie pomysł, warto zacząć od przeanalizowania konkurencji, przede wszystkim aby nie powielić nazwy w obrębie tej samej miejscowości. Nasi potencjalni goście mogą mieć problem z odróżnieniem dwóch noclegów o tej samej lub zbliżonej nazwie i przez przypadek zakwaterować się u naszego sąsiada. Zweryfikowanie nazw wszystkich obiektów noclegowych będzie trudne, szczególnie w miejscowości typowo turystycznej, gdzie często są ich setki. Pomimo najdokładniejszej analizy, i tak możemy nazwać się jak nasz konkurent „trzy ulice dalej”. Warto jednak wykonać kilka kroków, które ułatwią wybór niepowtarzalnej nazwy dla noclegu.
Jak sprawdzić, czy nazwa pensjonatu, gospodarstwa agroturystycznego lub innego obiektu będzie oryginalna?
- Dobrym pomysłem jest wpisanie wybranej nazwy w wyszukiwarkę internetową i przeanalizowanie wyników takiego wyszukania.
- Warto przeanalizować nazwy używane przez przedsiębiorców działających na terenie Polski spisanych w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
- Koniecznie należy zajrzeć również do popularnych baz noclegowych gromadzących oferty noclegowe.
- Najlepiej zrezygnować z nazw, które nie posiadają w sobie czynnika wyróżniającego. Nocleg opatrzony nazwą „Kawalerka w centrum”, „Mieszkanie w Gdańsku” czy „Pokoje gościnne nad morzem” nie przykują uwagi na dłużej i nie sprawią, że goście przypomną sobie po pewnym czasie o danym noclegu. Mało oryginalna nazwa utrudnia także polecanie noclegów przez gości czy wyszukiwanie obiektu w internecie.
- Nie najlepszym pomysłem jest stosowanie nazw z imieniem np. „Willa u Ani”, „Pokoje u Wojtka” czy „Pensjonat u Marka”. Jest duże prawdopodobieństwo, że taka nazwa jest już w użyciu.
Kreatywna nazwa obiektu noclegowego pomoże Ci się wyróżnić i zwiększy szansę na zapamiętanie przez gości. Pamiętaj jednak, by nie przesadzać z oryginalnością – może to utrudniać komunikację.
Sprawdź także: 7 sposobów, aby wyróżnić się na tle konkurencji
Jak unikać negatywnych skojarzeń z nazwą?
Nazwa nie może posiadać negatywnego ładunku znaczeniowego. Nie powinna generować nieprzyjemnych skojarzeń. Zastanów się, co brzmi lepiej: „Pachnąca Konwalia” czy „Niebieski Szczur” (obiekty noclegowe o tych nazwach istnieją naprawdę!)? Twoje odczucia prawdopodobnie będą zbieżne z odczuciami gości obiektów noclegowych. Pierwsza z nazw natychmiast przywołuje miłe myśli. Druga nazwa, mimo na pozór nieprzyjemnego wydźwięku, posiada jednak spory atut w postaci elementu zaskoczenia. Wspomniany „szczur” może zadziwić – niektórych gości przyciągnie, ale u niektórych może budzić odrazę.
Jeśli nasz obiekt noclegowy nastawiony jest na przyjmowanie gości z zagranicy, warto sprawdzić znaczenie słów w językach obcych. Może się okazać, że nasza zgrabna nazwa w obcym języku to wulgaryzm lub obraźliwe wyrażenie. Dla nas, Polaków, niekoniecznie smaczne w odbiorze okażą się istniejące naprawdę „Hotel Sedes” w Berlinie, „Dupa Spa” na Bali oraz nasz rodzimy „Pensjonat Pipka” w Dębkach. Przy wyborze bezpiecznej nazwy można skorzystać z serwisu wordsafety.com, gdzie sprawdzimy, czy wybrane słowa nie są nieprzyzwoite w jednym z dziewiętnastu języków.
Jak sprawić, by nazwa obiektu budziła przyjemne skojarzenia?
W namingu obiektu noclegowego warto kierować się tymi wskazówkami:
- Używaj języka zmysłów – nazwy, które odwołują się do zapachów, kolorów, dźwięków lub ruchu („Szumiące Brzozy”, „Słoneczne Tarasy”, „Złoty Brzeg”) pobudzają wyobraźnię.
- Unikaj chłodnych, technicznych słów – „Pokój”, „Obiekt”, „Noclegownia” brzmią zbyt urzędowo.
- Stawiaj na naturalność – nazwa ma płynąć z ust i dobrze brzmieć w zdaniu: „Zarezerwowałem nocleg w…”.
- Testuj emocje – poproś kilka osób, by powiedziały, jakie skojarzenia mają po usłyszeniu nazwy. Jeśli wszyscy mówią „spokój” lub „plaża” – jesteś na dobrym tropie.
Zastanów się, jakiego typu doświadczenie chcesz zaoferować swoim gościom:
czy Twój obiekt ma kojarzyć się z ciszą i relaksem, naturą, luksusem, a może z aktywnym wypoczynkiem? To właśnie emocje powinny wyznaczać kierunek w tworzeniu nazwy:
- Spokój i komfort mogą wybrzmiewać w nazwie gospodarstwa agroturystycznego, pensjonatu w górach czy domków letniskowych głęboko w lesie.
- Elegancja i luksus będą dobrze pasowały do nazwy nowoczesnego apartamentu na wynajem w centrum miasta.
- Energia, przygoda, intensywny wypoczynek to doświadczenia, które mogą kojarzyć się z dobrą nazwą hostelu, schroniska górskiego czy pola kempingowego.
Jak sprawdzić, czy Twój pomysł na nazwę pensjonatu, apartamentu lub hostelu jest dobry?
Testy warto przeprowadzić na kilka sposobów:
- Zapytaj znajomych lub gości, z czym kojarzy im się nazwa, czy jest łatwa do zapamiętania, czy nie budzi negatywnych skojarzeń.
- Sprawdź, czy będziesz mógł swobodnie korzystać z tej nazwy. Upewnij się, że jest zgodna z przepisami, że w internecie jest dostępna odpowiednia domena i profile w mediach społecznościowych. Jak sprawdzić, czy nazwa obiektu jest zajęta? Możesz to zrobić na stronach większości firm oferujących zakup domeny i hostingu.
- Przeanalizuj możliwości pozycjonowania. Sprawdź (np. w planerze słów kluczowych Google), jakie frazy najczęściej wpisują osoby szukające noclegów w Twojej okolicy. Możesz uwzględnić to w nazwie obiektu.
Naming obiektu noclegowego: jakie są obowiązujące przepisy?
Zastanawiasz się, czy masz pełną dowolność w nazywaniu swojego obiektu noclegowego? Gdy szukasz odpowiedniej nazwy, pamiętaj o przestrzeganiu przepisów.
W polskim prawie istnieje ustawa o usługach turystycznych, która reguluje warunki świadczenia przez przedsiębiorców usług turystycznych na terenie Polski. W ustawie wymienione są m.in. nazwy obiektów noclegowych, które są prawnie chronione. Do chronionych nazw należą: hotel, motel, pensjonat, kemping (camping), pole biwakowe, dom wycieczkowy, schronisko młodzieżowe i schronisko.
W praktyce oznacza to, że nie zawsze możesz nazwać swój obiekt noclegowy „Hotelem na wzgórzu”, „Pensjonatem wśród róż” czy „Kempingiem pod brzozami”. O możliwości użycia tych form decyduje m.in. liczba pokoi i ich wyposażenie. Trzeba także otrzymać wpis do rejestru za zgodą Marszałka województwa. Sprawdź przepisy, zanim wybierzesz nazwę obiektu noclegowego!
Masz już nazwę dla swojego obiektu? Pora na kolejny krok: Jak dobrze przygotować ofertę?
Czy warto zmieniać nazwę obiektu noclegowego?
Jeśli dotychczasowa nazwa obiektu noclegowego nie jest idealna, to zawsze warto nad nią popracować. Zmiana nazwy już istniejącego obiektu noclegowego nie zawsze jest jednak dobrym rozwiązaniem. Dobrze przemyśl czy zmiana nie osłabi wypracowanego już wizerunku twojego obiektu. Zawsze możesz przeprowadzić ankietę wśród gości i zapytać, czy według nich zmiana ma sens.
Inną barierą dla zmiany nazwy może okazać się intensywność dotychczasowej promocji w internecie. Jeśli nazwa obiektu występuje w ogłoszeniach w wielu serwisach, zastanów się, czy możliwa będzie jej zmiana na nową. Jeżeli edycja będzie zablokowana w większości serwisów, forów, blogów czy katalogów, to wprowadzenie nowej nazwy może być mylące dla szukających zakwaterowania.
Ciekawa nazwa obiektu noclegowego – 5 ważnych zasad
Naming obiektu noclegowego to proces tworzenia unikalnych, dobrze brzmiących i mających pomóc w biznesie nazw firm, usług i produktów. Może to okazać się trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Nazwa to nasza wizytówka, dlatego warto ją wnikliwie przemyśleć i pamiętać o poniższych zasadach.
- Postaw na prostotę. Wybierz nazwę obiektu, która będzie łatwa do zapamiętania, wymówienia, napisania.
- Nie myśl szablonowo. Nazw z morzem, jeziorem, lasem i ich odmianami są tysiące. Podobnie jest w przypadku formy „Noclegi u…(imię)”. Zastanów się, jakie unikalne doświadczenia możesz zapewnić gościom i uwzględnij to w swojej nazwie.
- Prześledź konkurencję. Dzięki temu unikniesz błędów w nazywaniu obiektu noclegowego – wybierania nazw łudząco podobnych do obiektów w okolicy.
- Unikaj negatywnego wydźwięku. Stawiaj na pozytywne emocje: słowa kojarzące się z relaksem, komfortem, spokojem, elegancją, luksusem, aktywnym wypoczynkiem – do wyboru.
- Pamiętaj o polskim prawie. Upewnij się, czy możesz użyć nazwy: hotel, pensjonat, kemping i innych. W ustawie o usługach turystycznych znajdziesz definicje tych obiektów.
Jak nazwać obiekt noclegowy – najczęściej zadawane pytania
Jak sprawdzić, czy nazwa obiektu noclegowego jest dostępna?
Na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej sprawdzisz, czy inne firmy wykorzystują już tę nazwę. Na stronach sprzedawców domen i hostingu zweryfikujesz, czy domena dla wybranej nazwy nie jest już zajęta.
Czy można zmienić nazwę obiektu noclegowego?
Tak, możesz to zrobić bez dodatkowych formalności. Zastanów się jednak, czy jest to opłacalne. Może to działać niekorzystnie na Twój wizerunek (goście zaczną podejrzewać, że zmiana jest wywołana np. negatywnymi opiniami o obiekcie w internecie), utrudni też pozycjonowanie strony. Zmiana nazwy obiektu noclegowego wiąże się także z koniecznością zaktualizowania danych na platformach rezerwacyjnych, stronie internetowej, w social mediach czy materiałach drukowanych.
Gdzie szukać pomysłu na nazwę pensjonatu, agroturystyki, mieszkania na wynajem?
Kieruj się przede wszystkim emocjami gości i skojarzeniami, jakie chcesz budzić. Używaj słów związanych ze spokojem, odpoczynkiem, luksusem (jeśli oferujesz noclegi premium). Znajdź coś, co wyróżnia Twój obiekt i wykorzystaj to w swojej nazwie.
